Zgłaszanie naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich
1. Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich, kieruje się w swojej działalności wysokimi standardami etycznymi wynikającymi w szczególności z przepisów prawa, rekomendacji organów nadzorczych, regulacji wewnętrznych oraz wartościami etycznymi. Bank, jako instytucja zaufania publicznego, przykłada szczególną wagę do zapewnienia przestrzegania prawa, uszanowania obowiązujących standardów rynkowych, przestrzegania procedur wewnętrznych zapewniających rzetelność działania, a także dąży do rozwijania wartości etycznych, takich jak lojalność, uczciwość, otwartość, wzajemne zaufanie, odpowiedzialność i profesjonalizm wykonywania obowiązków, z zachowaniem należytej rzetelności i staranności oraz oczekuje od swoich pracowników postępowania zgodnego z tymi wartościami.
2. Bank nasz, w tym wszyscy jego Pracownicy, mają obowiązek przestrzegania standardów, o których mowa w powyżej. Istotnym elementem wsparcia tego procesu jest umożliwienie zgłaszania podejrzenia naruszenia, bez obawy wystąpienia działań odwetowych w stosunku do zgłaszającego sygnalisty.
3. W Banku została opracowana procedura wewnętrzna („Procedura anonimowego zgłaszania naruszeń prawa oraz obowiązujących w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich procedur i standardów etycznych”), która określa sposób postępowania w przypadkach zgłaszania przez sygnalistów naruszeń prawa oraz obowiązujących procedur i standardów etycznych, w tym również rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz obowiązujących w Banku regulacji wewnętrznych i standardów etycznych. Procedura nie obejmuje swoim zakresem sytuacji, które zostały zidentyfikowane w wyniku kontroli wewnętrznej, a także rozpatrywania skarg i reklamacji klientów oraz zgłoszenia standardowych przypadków oszustw zewnętrznych (tj. m.in. oszustwa kartowe i kredytowe, phishing), które są procesowane i raportowane w ramach odrębnych procedur Banku.
4. Sygnalista, czyli osoba dokonująca zgłoszenia, to osoba fizyczna, która zgłasza informacje na temat rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń prawa, procedur i standardów etycznych, w tym przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, będąca pracownikiem Banku, jak również inną osobą, która wykonuje lub wykonywała czynności na rzecz Banku na innej podstawie niż stosunek pracy, niezależnie od zajmowanego przez nią stanowiska, pełnionej funkcji lub formy zatrudnienia lub współpracy.
Zasady zgłaszania naruszeń
1. Osoby, które mają uzasadnione podstawy lub podejrzenia, iż miało lub mogło mieć miejsce naruszenie związane z działalnością Banku lub pełnieniem obowiązków służbowych przez pracownika Banku lub członka Zarządu Banku, powinny dokonać niezwłocznego zgłoszenia.
2. Sygnalista może dokonać zgłoszenia za pomocą specjalnego, niezależnego i autonomicznego kanału komunikacji zapewnianego przez Bank. Głównymi elementami systemu, przedstawionymi w procedurze wewnętrznej Banku, są m.in. kanały zgłaszania naruszeń udostępnione Pracownikom i zewnętrznym stronom trzecim, standardowe postanowienia zapewniające spójne traktowanie zgłoszeń naruszeń, zasady ochrony poufności i osób, których dotyczą.
3. Kanał komunikacji zapewnia odpowiednie:
1) środki i procedury komunikacji, które zapewniają poufność sygnaliście, także pomocnikom sygnalisty;
2) ochronę danych osobowych sygnalisty, a także pomocników sygnalisty oraz osób powiązanych z sygnalistą;
3) ochronę danych osobowych innych osób, w tym osób posądzanych o naruszenie, a także osób udzielających wyjaśnień w toku działań następczych.
4. Zgłoszenia powinny zawierać:
1) informacje na temat osoby, której dotyczy zgłoszenie (tzn. osoby naruszającej lub podejrzewanej o dokonanie naruszenia);
2) informacje o miejscu (np. placówka Banku) oraz czasie w jakim występowało naruszenie;
3) dane innych osób, które mają lub mogą mieć związek ze zgłoszeniem, np. mogących udzielić wyjaśnień;
4) wszelkie inne informacje mające związek ze zgłoszeniem, umożliwiające wyjaśnienie zgłoszenia;
5) dane sygnalisty, o ile nie jest to zgłoszenie anonimowe;
6) na życzenie sygnalisty - adres do kontaktu, np. prywatny, anonimowy adres e-mail lub adres pocztowy do sygnalisty, na jaki będzie kierowana informacja zwrotna,
5. Brak pełnych informacji, o których mowa powyżej, nie oznacza, że sygnalista nie może dokonać zgłoszenia. Postępowanie wyjaśniające będzie prowadzone także w przypadku zamieszczenia w zgłoszeniu niepełnej informacji, o ile w wyniku analizy przekazane informacje będą uznane za wystarczające do rozpoczęcia procesu wyjaśniającego.
Dostępne kanały zgłoszeń
1. Bank zapewnia sygnaliście dokonanie zgłoszenia ustnie i pisemnie. Zgłoszenie ustne może być dokonane na wniosek osoby dokonującej zgłoszenia, za pomocą bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku, z zachowaniem zasad poufności. Zgłoszenie pisemne może być dokonane w postaci papierowej lub elektronicznej.
2. Sygnalista, według swojego uznania, może dokonywać zgłoszeń:
1) elektronicznie, kierowanych z prywatnego, dedykowanego adresu e-mail na adres
2) pisemnie, na adres: Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich 55-080 Kąty Wrocławskie ul. Rynek 4 w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Prezesa Zarządu z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej do Przewodniczącego Rady Nadzorczej, z dopiskiem „do rąk własnych”,
3) osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania jedną z dróg wskazanych powyżej i opisanych w procedurze.
3. Przyjęcie zgłoszenia jest potwierdzane sygnaliście na podany przez niego adres do kontaktu w ciągu 7 dni od przyjęcia zgłoszenia, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać potwierdzenie.
Klauzula informacyjna RODO.
Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, jakie korzyści niesie za sobą posiadanie przez bank tylko polskich kapitałów?
Oto kilka argumentów, które przemawiają za tym rozwiązaniem:
-
Bezpieczeństwo: Banki, które mają wyłącznie polskie kapitały, są bardziej stabilne i mniej narażone na ryzyko kryzysu finansowego. Dzięki temu możemy być pewni, że nasze pieniądze są bezpieczne i dobrze zabezpieczone.
-
Wsparcie polskiej gospodarki: Kiedy wybieramy bank z polskimi kapitałami, wspieramy rozwój naszej gospodarki. Banki te inwestują bowiem w Polsce, co przekłada się na rozwój miejscowych firm i tworzenie nowych miejsc pracy.
-
Świadczenie usług na najwyższym poziomie: Banki z polskimi kapitałami mają zwykle większy wpływ na decyzje dotyczące świadczenia usług oraz ofert kredytowych i inwestycyjnych. Dzięki temu mogą lepiej dostosować swoją ofertę do potrzeb klientów i zapewnić im usługi na najwyższym poziomie.
-
Zaangażowanie w życie społeczne i kulturalne kraju: Banki z polskimi kapitałami często angażują się w życie społeczne i kulturalne Polski, wspierając różnego rodzaju projekty i inicjatywy. Dzięki temu przyczyniają się do rozwoju kultury i sztuki w naszym kraju.
Dlatego, jeśli jeszcze nie wybraliście banku z polskimi kapitałami, zachęcam do zastanowienia się nad tym rozwiązaniem. To nie tylko korzyść dla Was samych, ale również dla całego kraju.
JAK DBAĆ O BEZPIECZEŃSTWO SWOICH PIENIĘDZY?
Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
- NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.
- Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
- Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
- Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
- Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
- Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.
- Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
- Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
- Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
- Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
- Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
- Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
- Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
- Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
- Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
- Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń do nas 71 36 46 920.
PAMIĘTAJ w przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym. Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje a nie „fake newsy”.
INFORMACJE OGÓLNE DOTYCZĄCE EURO- FATCA:
Polska, jako państwo członkowskie Unii Europejskiej i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – zobowiązała się do wymieniania z innymi państwami informacji o aktywach finansowych rezydentów tychże państw zgromadzonych na rachunkach prowadzonych przez polskie instytucje finansowe, oczekując w zamian otrzymania analogicznych danych w odniesieniu do rachunków finansowych utrzymywanych dla polskich rezydentów podatkowych przez zagraniczne instytucje finansowe.
W tym celu rządy na całym świecie wprowadzają standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), tj. wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich.
W obszarze Unii Europejskiej (UE), istotnym aktem prawnym uprawniającym do wymiany takich informacji jest Dyrektywa Rady UE 2011/16/UE, dotycząca współpracy administracyjnej w obszarze opodatkowania. Wskazana Dyrektywa ustanawia wszystkie konieczne procedury lepszej współpracy pomiędzy organami administracji podatkowej w Unii Europejskiej. Dyrektywę tę zmieniono wprowadzając Dyrektywę Rady UE 2014/107/UE, poszerzając tym samym zakres współpracy pomiędzy organami podatkowymi o automatyczną wymianę informacji o stanie rachunku. Dyrektywę opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 16 grudnia 2014. link: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=OJ:L:2014:359:FULL&from=PL
Podstawą prawną w Polsce, uprawniającą do wymiany takich informacji jest - Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami - link: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2017/648
Działając w świetle przepisów Euro-Fatca, Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich zobowiązany jest określić, gdzie jego klienci powinni płacić podatki (co często wiąże się z określeniem ich rezydencji podatkowej). W celu uzyskania tych informacji Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich będzie korzystał z danych, które już posiada o swoich klientach, może również poprosić o dostarczenie brakujących danych.
Jeśli okaże się, że klient jest rezydentem podatkowym kraju innego niż ten, w którym są prowadzone jego rachunki bankowe, Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich przekaże taką informację do lokalnych organów podatkowych. Organy podatkowe mogą następnie wymieniać te informacje z organami podatkowymi kraju, którego rezydentem podatkowym jest dany klient.
Powyższy obowiązek dotyczy Klientów, którzy nabyli lub po 01.05.2017 r. będą zainteresowani nabyciem m.in. następujących produktów: rachunki bieżące, rachunki pomocnicze, lokaty terminowe.
KONIECZNE DZIAŁANIA
Aby potwierdzić swój status w świetle przepisów Euro-Fatca, Klienci mogą zostać poproszeni o wypełnienie stosownego formularza. Istnieją dwa rodzaje formularzy na potrzeby Euro-Fatca. Formularze te znajdują się pod poniższymi linkami, wraz z wyjaśnieniem, jakiego podmiotu każdy z tych formularzy dotyczy, tj.:
- 1) Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych – formularz ten przeznaczony jest dla klientów indywidualnych, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów Euro-Fatca.
- 2) Oświadczenie CRS dla Klientów Instytucjonalnych/Podmiotów – formularz ten przeznaczony jest dla klientów instytucjonalnych, w celu określenia ich statusu w świetle przepisów Euro-Fatca.
Niezłożenie Oświadczenia o statusie EURO-FATCA spowoduje od dnia 01 maja 2017 r. brak możliwości nabywania produktów.
Jednocześnie dla Klientów, którzy posiadają na dzień 30.04.2017 r. ww. produkty bankowe, Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich sam określi rezydencję podatkową, korzystając z informacji, które już posiada o swoich Klientach, zastrzegając sobie możliwość zwrócenia się z prośbą o dostarczenie i uzupełnienie brakujących informacji.
W przypadku pytań dotyczących Euro-Fatca i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA:
- Czym jest EURO-FATCA?
Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to wymóg zgłaszania i gromadzenia informacji obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze. Euro-Fatca ma w celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.
- Kogo dotyczy Euro-Fatca?
Celem Euro-Fatca jest ustalenie rezydencji podatkowej Klientów. Zgodnie z wymogami Euro-Fatca instytucje finansowe – w tym Banki Spółdzielcze mają obowiązek wskazania Klientów, którzy są rezydentami podatkowymi w kraju innym niż ten, w którym prowadzone są ich rachunki bankowe. Informacje te muszą następnie zostać przekazane lokalnym organom podatkowym.
- Dlaczego Bank pyta mnie o mój kraj(e) rezydencji podatkowej?
Zgodnie z Euro-Fatca, lokalne organy podatkowe wymagają od instytucji finansowych, w tym również od Banków Spółdzielczych, aby zbierały, a następnie raportowały informacje dotyczące statusu podatkowego swoich klientów.
Jeśli klient będzie otwierał nowy rachunek bankowy, produkt finansowy lub dokona jakiejkolwiek zmiany swoich danych, może zostać poproszony przez Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich o dostarczenie dodatkowych informacji. Zgodnie z wymogami CRS, Bank jest zobowiązany uzyskiwać takie dane od swoich klientów. Informacje, o które prosi Bank mogą zostać dostarczone przez Klientów.
Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych lub Oświadczenie CRS dla Podmiotów.
- Czy jest to praktyka stosowana przez wszystkie banki?
Tak, wszystkie instytucje finansowe w tym wszystkie banki w Polsce mają obowiązek postępowania zgodnie z wymogami Euro-Fatca.
- Jakie informacje Klient jest zobowiązany dostarczyć do Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich?
W związku z wymogami CRS, Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich poprosi o dostarczenie
poniższych informacji:
Klient Indywidualny:
- 1) imię i nazwisko;
- 2) aktualny adres zamieszkania;
- 3) miejscowość i kraj urodzenia;
- 4) data urodzenia;
- 5) kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- 6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
Klient Instytucjonalny/Podmioty prawne:
- 1) nazwa;
- 2) aktualny adres siedziby (w tym kraj);
- 3) kraj/ kraje rezydencji podatkowej;
- 4) status podmiotu;
- 5) dane osoby kontrolującej - dane osoby fizycznej;
- 6) numer identyfikacji podatkowej tzw. TIN.
- Jak zdefiniować, który kraj jest moim krajem rezydencji podatkowej?
Zdefiniowanie kraju rezydencji podatkowej zależy od oceny dokonanej na podstawie ustaw podatkowych, umów międzynarodowych oraz innych okoliczności. W przypadku pytań dotyczących Państwa kraju rezydencji podatkowej, prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.
- Jak często muszę przekazywać te informacje do Banku Spółdzielczego?
Po otrzymaniu przez Bank Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich ważnego Oświadczenia Klienta złożenie kolejnego konieczne będzie jedynie w związku z aktualizacją informacji dotyczących rachunku lub jeśli uznamy, że status wymagający raportowania w świetle przepisów CRS mógł ulec zmianie.
- Jeśli dostarczyłem wszystkie niezbędne informacje, dlaczego Bank prosi mnie o przesłanie dodatkowych dokumentów?
Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich jest prawnie zobowiązany do zweryfikowania wszystkich informacji dostarczonych przez klienta. W celu potwierdzenia tożsamości lub zadeklarowanego kraju rezydencji podatkowej, Klient może zostać poproszony dodatkowo o dostarczenie kopii dowodu osobistego, paszportu lub innego dokumentu potwierdzającego jego rezydencję podatkową.
- Jakie informacje zostaną przekazane do lokalnych organów podatkowych?
Do lokalnych organów podatkowych zostaną przekazane dane dostarczone przez Klienta na formularzach: Oświadczenie CRS dla Klientów Indywidualnych, Oświadczenie CRS dla Klientów Instytucjonalnych/Podmiotów a także informacje o rachunkach i produktach klienta, włączając w to m.in.:
- 1) saldo rachunku lub wartość;
- 2) łączną kwotę wpłaconych odsetek lub płatności.
- Gdzie uzyskam dodatkowe informacje?
W przypadku pytań dotyczących CRS i Państwa sytuacji podatkowej, prosimy skontaktować się z lokalnym organem podatkowym lub niezależnym doradcą, gdyż Bank nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego.
Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD: http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/common-reporting-standard/.
SŁOWNIK UŻYWANYCH POJĘĆ:
- CRS:
Standard automatycznej wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania (ang. Common Reporting Standard, CRS), to stosowany na skalę światową wymóg zgłaszania i zbierania informacji, obowiązujący instytucje finansowe na całym świecie, w tym również Banki Spółdzielcze, który ma na celu ochronę integralności systemów podatkowych oraz walkę z unikaniem opodatkowania.
Działając w świetle przepisów CRS, Bank jest zobowiązany określić, gdzie jego klienci powinni płacić podatki (co często wiąże się z określeniem ich rezydencji podatkowej). Jeśli klient jest rezydentem podatkowym poza krajem, w którym prowadzone są jego rachunki bankowe, Bank przekaże taką informację do właściwych organów podatkowych. Organy podatkowe mogą następnie wymieniać taką informację z organami podatkowymi kraju, którego rezydentem podatkowym jest dany klient.
- Klient Indywidualny:
Osoba fizyczna nieprowadząca (w tym osoba fizyczna o ograniczonej zdolności do czynności prawnych), jak i prowadząca działalność gospodarczą; rolnik wykonujący indywidualnie działalność rolniczą (jedna osoba fizyczna niezależnie od roli, w której występuje)
- Podmiot:
Euro-Fatca definiuje Podmioty jako osoby prawne lub podmioty mające osobowość prawną, czyli takie jak: spółka kapitałowa, organizacja, spółka osobowa, trust lub fundacja. Definicja ta obejmuje więc klientów Banku Spółdzielczego posiadających rachunki, produkty biznesowe lub korzystających z usług biznesowych Banku. Termin ten nie obejmuje natomiast podmiotów prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub rolników, gdyż w świetle przepisów Euro-Fatca traktuje się je jak osoby fizyczne.
- Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. OECD):
Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (ang. Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) to organizacja międzynarodowa skupiająca 34 państwa członkowskie, Komisję Europejską oraz Brazylię, Chiny, Indie, Indonezję i Afrykę Południową jako stałych gości.
- Rezydencja podatkowa:
Jurysdykcja lub państwo, w którym klient jest rezydentem/gdzie jest zarejestrowany dla celów podatkowych. Każdy kraj kieruje się własnymi zasadami przy ustalaniu rezydencji podatkowej. Aby uzyskać więcej informacji odnośnie Państwa rezydencji podatkowej prosimy skontaktować się z niezależnym doradcą, gdyż Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich nie świadczy usług doradztwa podatkowego lub prawnego. Dodatkowe informacje znajdą Państwo również na portalu OECD AEOI.
- TIN (ang. Tax Identification Number):
TIN to numer identyfikacji podatkowej, składający się z unikalnej kombinacji liter lub cyfr, przypisanej przedsiębiorstwom. W niektórych państwach zamiast TIN stosuje się inny przypisany numer, np. numer ubezpieczenia społecznego.
- Oświadczenia
Oświadczenia to formularze, które służą klientom do określenia swojego statusu rezydencji podatkowej zgodnie z wymogami Euro-Fatca. Dokładne informacje dotyczące tych formularzy znajdują się pod linkami Oświadczenia Euro-Fatca dla Klientów Indywidualnych oraz Oświadczenia Euro-Fatca dla Podmiotów.
- Dochód pasywny
Na potrzeby Euro-Fatca, dochód pasywny* ogólnie uważa się za obejmujący część dochodu brutto, na który składają się:
- 1) dywidendy
- 2) odsetki
- 3) dochód równoważny z odsetkami
- 4) opłaty eksploatacyjne i czynsze inne niż opłaty eksploatacyjne i czynsze uzyskiwane w ramach aktywnego prowadzenia działalności, przynajmniej w części, przez pracowników NFE**
- 5) ubezpieczenia rentowe
- 6) nadwyżki z tytułu dodatnich różnic wynikających ze sprzedaży lub z wymiany aktywów finansowych, dających podstawę do powstania dochodu pasywnego opisanego powyżej
- 7) nadwyżki z tytułu dodatnich różnic wynikających z transakcji (w tym transakcji typu futures, forwards, opcji itp.) obejmujących dowolne aktywa finansowe
- 8) nadwyżki z tytułu dodatnich różnic kursowych
- 9) dochód netto ze swapów
- 10) kwoty otrzymane na podstawie umów ubezpieczenia wartości pieniężnych.
* W przypadku NFE działającego zazwyczaj jako dealer aktywów finansowych, dochód pasywny nie obejmuje wszelkich dochodów z transakcji zawartych w ramach normalnej działalności takiego dealera.
** Termin NFE oznacza jakikolwiek podmiot, który nie jest instytucją finansową.
- Automatyczna wymiana informacji
Automatyczna wymiana informacji (ang. The Automatic Exchange of Information, AEOI) jest praktykowana przez rządy krajów na całym świecie, aby jeszcze skuteczniej i na szerszą skalę przeciwdziałać uchylaniu się od obowiązku płacenia podatków. Stanowi ona podstawę do automatycznej wymiany informacji o zagranicznych klientach – rezydentach podatkowych – prowadzonej między właściwymi organami podatkowymi.
- Osoba Kontrolująca
Osoba fizyczna posiadająca kontrolne udziały własnościowe w danym podmiocie. W przypadku, gdy żadna osoba fizyczna nie sprawuje kontroli na podstawie udziałów własnościowych, Osobą Kontrolującą podmiot będzie osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad podmiotem w inny sposób. W przypadku trustu termin Osoba Kontrolująca oznacza ustanawiającego(-ych), powiernika(-ów), sprawującego(-ych) nadzór (o ile tacy są), beneficjenta(-ów) lub klasę(-y) beneficjentów oraz wszelkie inne osoby fizyczne sprawujące ostateczną faktyczną kontrolę nad trustem.
Deklaracja Zarządu Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich w sprawie
przeciwdziałania praniu pieniędzy i przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu w
Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich
Zarząd Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich świadomy zagrożeń
wynikających z procederu prania pieniędzy oraz możliwości wykorzystywania przez
niektórych klientów działalności Banku dla celów legalizacji środków
finansowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, jak również
dla celów mogących wiązać się z finansowaniem działalności terrorystycznej
oświadcza, że podejmuje wszelkie niezbędne kroki, mające na celu zapobieżenie
wykorzystywaniu usług oferowanych przez Bank do celów mających związek z
wymienionymi przestępstwami.
Bank stosuje się do przepisów polskiej ustawy z dnia 16 listopada 2000r. o
przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych
pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu
finansowaniu terroryzmu (Dz.U. 2003, nr 153, poz. 1505), wprowadzającej do
polskiego ustawodawstwa postanowienia dyrektyw Unii Europejskiej w zakresie
przeciwdziałania praniu pieniędzy.
Bank ustanowił wewnętrzne regulacje i procedury w zakresie przeciwdziałania
praniu pieniędzy i przeciwdziałania finansowaniu terroryzmu, zgodne z prawem
polskim oraz przepisami Unii Europejskiej. Procedury wprowadzone w Banku
określają zasady identyfikacji klienta, rejestrowania transakcji powyżej
równowartości 15.000 euro, raportowania transakcji podejrzanych, przechowywania
dokumentacji dotyczącej transakcji oraz zasady kontroli powyższego zagadnienia.
W celu prawidłowej i rzetelnej realizacji zadań, związanych z przeciwdziałaniem
wykorzystywania działalności Banku do procederu prania pieniędzy, wyznaczono
osoby odpowiedzialne za realizację obowiązków w tym zakresie. Zarząd Banku
dokłada starań, by pracownicy odpowiedzialni za przeciwdziałanie praniu
pieniędzy posiadali odpowiednie środki umożliwiające im realizację nałożonych
zadań.
Pracownicy Banku świadomi są obowiązków związanych z właściwą identyfikacją
klientów oraz raportowaniem transakcji podejrzanych. Bank zapewnia pracownikom
szkolenia w zakresie typowania transakcji mogących mieć związek z praniem
pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu. Wszelkie transakcje, których
okoliczności wskazują na możliwość ich wykorzystywania do celów związanych z
praniem pieniędzy, są zgłaszane do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej
- polskiej jednostki analityki finansowej. Ponadto Bank współpracuje z organami
ścigania w związku z wykrywaniem i przeciwdziałaniem przestępstwom określonym
powyżej.
Bank, mając na uwadze własną reputację jako instytucji godnej zaufania nie
wchodzi w relacje biznesowe z fikcyjnymi bankami i innymi instytucjami
finansowymi o wątpliwej wiarygodności, a Zarząd Banku Spółdzielczego w Kątach
Wrocławskich zapewnia, że procedury i rozwiązania systemowe obowiązujące w
Banku podlegają stałemu doskonaleniu.
ZARZĄD BANKU SPÓŁDZIELCZEGO W KĄTACH WROCŁAWSKICH
NIERUCHOMOŚĆ NA SPRZEDAŻ
Budynek mieszkalny o powierzchni użytkowej 288,00 m2, położony w Żarowie przy ul. Armii Krajowej 34 oraz budynki niemieszkalne : budynek gospodarczy nr 1601 o pow. zabudowy 78,00 m2 (służy jako garaż) i budynek gospodarczy (produkcyjny) nr 1097 o pow. zabudowy 193,00 m2. Działka jest uzbrojona w urządzenia infrastruktury technicznej: instalację wodno-kanalizacyjną, energetyczną, gazową i teleinformatyczną. Budynek mieszkalny: stanowi część dobudowaną do budynku spichlerza, posiada przyziemie, parter i piętro. W budynku na każdej z kondygnacji wydzielane zostały mieszkania. Ogrzewanie z pieca co na opał stały, usytuowany w piwnicy dla budynku. Sąd Rejonowy w Świdnicy V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi dla tej nieruchomości księgę wieczystą o numerze KW 69800 [NKW: SW1S/00069800/5].
Nieruchomość do nabycia w trybie licytacji Komorniczej.
Cena 320 250,00 zł (cena wywołania równa 3/4 sumy oszacowania).
Szczegóły obwieszczenia : https://licytacje.komornik.pl/Notice/Details/546649
INFORMACJA
O DOSTĘPIE DO POLITYKI INFORMACYJNEJ
Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich
Banku Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich działając na podstawie Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Prawo Bankowe, a także Polityki Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich informuje, że dokument „Polityka informacyjna Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich” obejmujący:
- zakres ogłaszanych przez Bank zgodnie z wymogami prawa informacji,
- określenie częstotliwości dokonywania ogłaszania informacji,
- formy i miejsca ogłaszania informacji,
- sposób zapewniania klientom i członkom Banku właściwego dostępu do informacji,
- zasad zatwierdzania i weryfikowania informacji podlegających zgodnie z Polityką ogłaszaniu
jest dostępny publicznie w siedzibie Banku Spółdzielczego w Kątach Wrocławskich ul. Rynek 4, Sekretariat, w godzinach funkcjonowania Banku, a także na stronie internetowej Banku pod adresem https://www.bskw.pl.
Polityka informacyjna w formie elektronicznej : pobierz
Informacje wynikające z art.111 a Ustawy Prawo Bankowe : pobierz
Wprowadzenie
W związku z wydaniem przez Komisję Nadzoru Finansowego Uchwałą Nr 218/2014 „Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych” (Dz. Urz. KNF z 2014 roku poz.17), Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich z siedzibą w Kątach Wrocławskich Rynek 4, zwany dalej „Bankiem”, oświadcza, że Uchwałą Nr 90/2014 Zarządu Banku z dnia 12 grudnia 2014 roku oraz Uchwałą Nr 63/2014 Rady Nadzorczej z dnia 16 grudnia 2014 roku, zostały przyjęte Zasady Ładu Korporacyjnego określone przez Komisję Nadzoru Finansowego zgodnie z zasadą proporcjonalności i adekwatności wynikającą ze skali, charakteru działalności oraz specyfiki Banku. Jednocześnie oba organy Banku zobowiązują się do przedłożenia i umieszczenia w porządku obrad najbliższego Zebrania Przedstawicieli stosownej uchwały.
Oświadczenie
Zarządu Banku Spółdzielczego w Katach Wrocławskich
o stosowaniu „Zasad Ładu Korporacyjnego” wydanych przez
Komisję Nadzoru Finansowego.
W związku z wydaniem przez Komisję Nadzoru Finansowego Uchwałą 218/2014 „Zasad Ładu Korporacyjnego”, Bank Spółdzielczy Kątach Wrocławskich z siedzibą w Kątach Wrocławskich Rynek 4, 00-950 , Kąty Wrocławskie - zwany dalej „Bankiem”, oświadcza, że wprowadza „Zasady Ładu Korporacyjnego” określone w dokumencie Komisji Nadzoru Finansowego poprzez uchwalenie „Polityki Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich”, zgodnie z zasadą proporcjonalności i adekwatności wynikającą ze skali, charakteru działalności oraz specyfiki Banku.
Treść „Zasad Ładu Korporacyjnego” wydanych przez Komisję Nadzoru Finansowego znajduje się w Dzienniku Urzędowym Komisji Nadzoru Finansowego 2014 r. pod poz. 17, dostępnym również na stronie internetowej Komisji pod adresem: http://www.dziennikiurzedoweknf.gov.pl/pliki/D_Urz_KNF_poz_17_2014_tcm6-39564.pdf
Polityka Ładu Korporacyjnego przyjęta w Banku stanowi zbiór zasad określających relacje wewnętrzne i zewnętrzne Banku w tym relacje z Członkami Banku i klientami, organizację, funkcjonowanie nadzoru wewnętrznego oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych, a także organów statutowych i zasad ich współdziałania.
Tekst „Polityki Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich” (zwanej dalej też „Polityką”) dostępny jest we wszystkich jednostkach organizacyjnych Banku oraz tutaj.
Główne postanowienia „Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych”, które, zgodnie z zasadą proporcjonalności, w ocenie Zarządu, nie stosują się do Banku lub stosowane są w zmodyfikowanej postaci to:
1)zasada określona w § 6 - zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w opublikowanym przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego dokumencie „Pytania i odpowiedzi” odstąpienie od przestrzegania zapisu § 6 nie wymaga uzasadnienia;
2)zasada określona w § 8 ust. 4 – w opinii Banku, przepisy Prawa Spółdzielczego, Statut Banku, oraz Regulamin Obrad Zebrania Przedstawicieli regulują sposób powiadamiania, przebieg i udział Członków w Zebraniach Przedstawicieli w sposób kompleksowy. Wprowadzenie zasady byłoby w znacznym stopniu utrudnione ze względów organizacyjno-technicznych. Ponadto wprowadzenie technologii transmisji obrad Zebrań Przedstawicieli oraz dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym jest kosztownym rozwiązaniem. Należy również zwrócić uwagę, iż wprowadzenie tej zasady ma sens w spółkach publicznych, gdzie akcjonariat jest rozproszony. Natomiast Banki Spółdzielcze cechują się z zasady lokalnością działania, w związku z czym nie ma uzasadnienia dla wprowadzania tak kosztownych rozwiązań;
3)zasady określone w § 11 - transakcje z podmiotami powiązanymi, z uwagi na brak podmiotów powiązanych w rozumieniu Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe nie będą stosowane;
4)zasady określone w § 12 ust. 1 i 2 - dokapitalizowanie i dofinansowanie Banku przez udziałowców - nie będą stosowane, obowiązek dostarczenia wsparcia finansowego wydaje się być racjonalny dla banków komercyjnych, gdzie występują udziałowcy większościowi. Z uwagi na dużą liczbę udziałowców będących osobami fizycznymi nałożenie na nich dodatkowego obowiązku udzielenia wsparcia kapitałowego i finansowego jest niewykonalne i nieracjonalne;
5)zasady określone w § 13 oraz w § 19 - w zakresie kompetencji organów - związku z faktem, iż Bank posiada stosowne regulacje określające kompetencje członków Zarządu i członków Rady Nadzorczej, Bank uznaje, iż realizuje obowiązki określone w tych zasadach poprzez stosowanie powszechnie obowiązujących przepisów prawa, wytycznych, rekomendacji i zaleceń, określonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Komisję Nadzoru Finansowego, regulujących tą materię, z zachowaniem zasady proporcjonalności – wobec tego Bank stosuje zasady uzupełniając o dodatkowy zapis „Polityki”, że „Bank realizuje powyższe zasady poprzez stosowanie przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz wytycznych, rekomendacji i zaleceń, określonych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego oraz Komisję Nadzoru Finansowego, regulujących tą materię, z zachowaniem zasady proporcjonalności”;
6)zasady określone w § 22 ust. 1 i 2 - dotyczące niezależnych członków organu nadzorującego (Rady Nadzorczej) stosowane będą zgodnie z:
a)Ustawą z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze, a także zgodnie z § 28 ust. 4 Statutu Banku o treści: „4. Do składu Rady Nadzorczej może być wybrany wyłącznie członek Banku Spółdzielczego…”;
b)§ 28 ust. 7 Statutu Banku o treści „7. Członkami Rady Nadzorczej nie mogą być pracownicy Banku;
c)art. 57. Ustawy Prawo spółdzielcze oraz § 40 Statutu Banku o treści: „W skład Rady Nadzorczej nie mogą wchodzić osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Banku Spółdzielczym, pełnomocnicy Zarządu oraz osoby pozostające z członkami Zarządu, pełnomocnikami Banku Spółdzielczego lub osobami zajmującymi stanowiska kierownicze w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej i w drugim stopniu linii bocznej”;
d)zasadą, że osoba uważana za niezależnego członka Rady Nadzorczej nie jest obecnie lub w ciągu ostatnich trzech lat nie była wspólnikiem lub pracownikiem obecnego lub byłego podmiotu dokonującego badania sprawozdania finansowego Banku;
e)brakiem realizacji zasady dotyczącej powoływania spośród kandydatów wskazanych przez udziałowców mniejszościowych, gdyż tacy nie występują w Banku Spółdzielczym.
7)zasady określone w dokumencie dotyczące - komitetu audytu nie będą stosowane, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4) Ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, Bank Spółdzielczy nie ma obowiązku powoływania takiego komitetu, nie będzie to oznaczać jednak wyłączenia zasad dotyczących obowiązków Rady Nadzorczej (organu nadzorującego) tam, gdzie to odpowiednio w treści dokumentu wymienionego w ust. 1 wskazano;
8)zasady określone w rozdziale 9 „Wykonywanie uprawnień z aktywów nabytych na ryzyko klienta” nie będą stosowane, z uwagi na brak wykonywania takich czynności przez Bank.
Zarząd Banku Spółdzielczego
w Kątach Wrocławskich
Polityka Ładu Korporacyjnego w Banku Spółdzielczym w Kątach Wrocławskich
W dniu 16 lutego 2010 roku miało miejsce uroczyste
otwarcie Filii Banku, położonej w Kątach Wrocławskich przy ul. Kołłątaja 15.
W uroczystości wzięli udział: Antoni Kopeć Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie Adam Klimczak Przewodniczący Rady MiG Kąty Wrocławskie Małgorzata Wujciów Skarbnik MiG Kąty Wrocławskie Zdobysław Lis Dyrektor Oddziału Regionalnego we Wrocławiu Banku BPS S.A. w Warszawie Ks. Tomasz Pułkarski Arkadiusz Solecki Generalny Wykonawca Anna Łuczak Dyrektor Handlowy firmy CHBS w Warszawie Katarzyna Chuderska i Dorota Kostrzeba Współwłaścicielki Apteki "Agawa" Członkowie Rady Nadzorczej, Zarządu oraz pracownicy Banu.
|
Okolicznościowe przemówienie wygłosił Roman Górczyński Prezes Zarządu |
Przewodniczący Rady Nadzorczej Mieczysław Tomczuk podziękował wszystkim osobą które przyczyniły się do realizacji inwestycji |
Burmistrz Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie Antoni Kopeć pogratulował otwarcia nowego obiektu. |
Ksiądz Tomasz Płukawski poświęcił filię, życząc bezpiecznej pracy |
Dyrektor Oddziału Regionalnego we Wrocławiu Banku BPS SA w Warszawie , Zdobysław Lis pogratulował bankowcom z Kątów Wrocławskich otwarcia kolejnej placówki. |
Uroczystego przecięcia wstęgo dokonali ( od lewej ) Antoni Kopeć, Roman Górczyński i Mieczysław Tomczuk |
Uczestnicy ceremonii otwarcia filii Banku w Kątach Wrocławskich |
Pracownicy Filii ( od lewej ) Anna Wrona, Agnieszka Leszczar, Dorota Rajca |